środa, 20 kwietnia 2011

Babka wielkanocna z bakaliami

Święta coraz bliżej a ja rozkręcam się w kuchni. W pracy mieliśmy dziś "jajeczko" i zaniosłam  dwie babki. Drożdżową z bakaliami i ucieraną z piwem.  Byłam bardzo ciekawa jak wypadnie ta z piwem.  Była smaczna, chociaż bardzo słodka. A ja jeszcze polałam ją lukrem dla wyglądu. Ale za to szybko się ją robi. Wszyscy chwalili  drożdżową dlatego zamieszczę ten  przepis. Niestety, nie jest to ciasto w 5 minut, bo trzeba czekać aż wyrośnie, ale efekt jest wart zachodu. Do babki polecam formy silikonowe. Nie trzeba ich smarować tłuszczem, ciasto się nie przypala i ładnie wychodzi z formy. Nie zdążyłam zrobić zdjęcia całej babki, ale jak upiekę ją dla rodziny to będzie i zdjęcie.
Po cieście zostają białka, akurat tyle ile trzeba do zrobienia bezów, które uwielbia moja rodzina. Przepis mam jeszcze z czasów studenckich, od mojej koleżanki z akademika Maruszki (którą pozdrawiam jakby przypadkiem  trafiła na mój blog). Problem jest tylko z nauczeniem się robienia syropu 3 stopnia. Jak już to opanujecie to zawsze się udają. Syrop 3 stopnia jest wtedy jak kropla takiego syropu, opuszczona na talerz natychmiast zastyga.
I jeszcze uwaga na temat temperatury pieczenia. Zawsze podaję ją w jakimś przedziale, bo zależy ona od tego jaki macie piekarnik. Jak macie piekarnik z wentylatorem lub termoobiegiem to używajcie tej niższej temperatury.
A jutro przepis na wielkanocnego baranka
Babka z bakaliami

  • 400g mąki
  • 130g cukru
  • 50 g drożdży
  • 1/2 szklanki ciepłego mleka
  • 100g stopionego masła
  • 5 żółtek
  • 2 łyżki płatków migdałowych
  • 2 łyżki rodzynek
  • 3 łyżki konfitury wiśniowej

2 łyżki mąki, 2 łyżki cukru, 1/4 szklanki mleka i drożdże wymieszać i odstawić do wyrośnięcia. Żółtka utrzeć z cukrem. Do wyrośniętego rozczynu, dodać mąkę, mleko, żółtka z cukrem masło i wyrobić ciasto. (Ja do wyrabiania użyłam malaksera.) Odstawić na 2 godziny do wyrośnięcia. Płatki migdałowe wymieszać z konfiturą. Ciasto podzielić na 3 części . Włożyć do formy jedną warstwę, na to płatki z konfiturą, drugą warstwę, rodzynki i przykryć pozostałym ciastem. Odstawić na 1 godzinę. Piec w temperaturze 150-180 stopni około 1godziny.


Bezy 

  • 5 białek
  • 0,5 kg cukru
  • 0,25 litra wody
Cukier zalać wrzącą woda i gotować aż do uzyskania syropu 3 stopnia. Ubić pianę z białek dodając po trochu przygotowany syrop. Wstawiamy naczynie z pianą na parę i ubijamy aż masa zgęstnieje. Zdejmujemy naczynie z pary i ubijamy aż do zupełnego ostudzenia. Wstawiamy do piekarnika i pieczemy w temperaturze 100º aż będą suche.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Twój komentarz będzie widoczny, dopiero jak go przeczytam. Przed opublikowaniem komentarza kliknij podgląd, żeby go zobaczyć.